ΓΙΑ ΤΟ ΣΗΜΕΡΑ ΚΑΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ…
Απαντάμε σε πραγματικές ανάγκες!
#kalamata_meta
ΤΖΑΜΟΥΡΑΝΗΣ

Ο Δήμος Καλαμάτας αξίζει πολύ περισσότερα (και) στον Τουρισμό. Ας δούμε το γιατί – και το πώς.

Άρθρο του Βασίλη Τζαμουράνη
Πολιτικού Μηχανικού - Υποψήφιου Δημάρχου Καλαμάτας

 

Ο Ιούνιος οδεύει προς το τέλος του αποδεικνύοντας για άλλη μία χρονιά ότι, παρά τα μεγάλα λόγια που ακούμε κάθε τόσο από τη νυν δημοτική αρχή, η θερινή σεζόν στην Καλαμάτα παραμένει σταθερά πολύ μικρή – και αργεί πολύ να κορυφωθεί.

Οι επιχειρηματίες στην Εστίαση και τον Τουρισμό, αλλά και οι δεκάδες χιλιάδες πολίτες που ασχολούνται ή εξαρτώνται άμεσα και έμμεσα από την τουριστική κίνηση, νιώθουν ξανά και φέτος τα ίδια ανάμεικτα συναισθήματα: την ίδια ελπίδα και αγωνία. Είναι φανερό λοιπόν ότι, πέρα από τα λόγια, πρέπει επιτέλους να γίνουν συγκεκριμένα βήματα και πράξεις, ώστε ο τόσο προικισμένος Δήμος Καλαμάτας και τα τουριστικά του εισοδήματα ν’ ανέβουν επίπεδο! Όχι να παραμένουν εσαεί στη στασιμότητα, στα δειλά βηματάκια και στον κίνδυνο της οπισθοχώρησης. 

Ο Ιούνιος ξεκίνησε με το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος, όπου η πόλη της Καλαμάτας, στο κέντρο και στην παραλία, κινήθηκε ικανοποιητικά από τουριστική άποψη.

Αυτή η θετική διαπίστωση έκρυβε όμως ορισμένα «υπονοούμενα» ή και αρνητικά δεδομένα, για το παρόν και κυρίως το μέλλον του Δήμου μας:

•    Ένα τέτοιο τριήμερο αποτελεί ουσιαστικά ένα μικρό δείγμα των δυνατοτήτων του Δήμου Καλαμάτας σε ετήσια βάση. 

•    Ένα τέτοιο τριήμερο θα μπορούσε να αποτελεί μόνιμη κατάσταση: Η Καλαμάτα μπορεί να έχει περίπου τόση τουριστική κίνηση καθημερινά, στη διάρκεια μιας πολύμηνης σεζόν.

•    Τέλος, ένα τέτοιο τριήμερο θα μπορούσε να θεωρηθεί και… αποτυχημένο, για έναν πραγματικά ανεπτυγμένο τουριστικά Δήμο της Ελλάδας.

Εμείς λέμε ευθέως ότι ο Δήμος Καλαμάτας, με όλα τα συγκριτικά του πλεονεκτήματα, πρέπει στο τέλος της επόμενης αυτοδιοικητικής περιόδου να έχει αυξήσει ετησίως τις διανυκτερεύσεις από 335.000 που είναι σήμερα, σε τουλάχιστον 1.000.000 επισκέψεις – αξιοποιώντας αποτελεσματικά και επί 12 μήνες το χρόνο τις υποδομές του Αερολιμένα «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος», του λιμανιού, της μαρίνας, του αυτοκινητόδρομου Α7 και των κλινών των ξενοδοχείων και των λοιπών καταλυμάτων. Ακόμα και του οικιστικού αποθέματος στην περιφέρεια του Δήμου.

Η ΚΑΛΑΜΑΤΑ_ΜΕΤΑ και εγώ προσωπικά δεσμευόμαστε ότι θα καταβάλουμε οργανωμένα και με συγκεκριμένο πρόγραμμα όλες τις προσπάθειες που απαιτούνται, για την επίτευξη του στόχου των 1.000.000 διανυκτερεύσεων στο τέλος της επόμενης πενταετίας.

ΑΕΡΟΠΛΑΝΟ

 

ΧΑΣΑΜΕ ΤΟ 1/4 ΤΩΝ ΔΙΕΘΝΩΝ ΠΤΗΣΕΩΝ!

Ο στόχος αυτός δεν είναι μεγαλεπήβολος. Το αντίθετο: Θα είχε ήδη επιτευχθεί, αν η δημοτική αρχή Βασιλόπουλου τολμούσε και μπορούσε να κάνει τα απαιτούμενα βήματα για να προσελκύσει περισσότερους επισκέπτες – αντί να εκφράζει κάθε τόσο την ικανοποίησή της για την κίνηση των τριήμερων και της σαρανταήμερης θερινής σεζόν στην Παραλία. Όμως, αντί να πηγαίνουμε μπροστά, ο Δήμος Καλαμάτας κάνει και βήματα προς τα πίσω: 

Φέτος η κατάσταση αναμένεται χειρότερη από πέρυσι, καθώς οι διεθνείς πτήσεις στο Αεροδρόμιο «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος» είναι μειωμένες κατά 25%. Χάθηκε, δηλαδή, 1 στις 4 περυσινές διεθνείς πτήσεις. Και μάλιστα ενώ στην υπόλοιπη Ελλάδα οι διεθνείς πτήσεις σημειώνουν συνολικά μικρή αύξηση – και στην Αθήνα σημειώνουν νέα αύξηση 13%.

Χωρίς σημαντική αύξηση των αεροπορικών πτήσεων όμως, και μάλιστα από το εξωτερικό, ο Δήμος Καλαμάτας θα παραμείνει απλώς ένας μικρομεσαίος παίκτης στην εγχώρια τουριστική αγορά: Θα αρκείται στα τριήμερα και τα διάσπαρτα Σαββατοκύριακα που προτιμούν την περιοχή μας κυρίως Αθηναίοι και Πελοποννήσιοι επισκέπτες, καθώς και σε μια πολύ σύντομη καλοκαιρινή σεζόν, όπως μέχρι σήμερα. Νομίζω ότι μπορούμε -και αξίζουμε- πολύ περισσότερα...

 

ΑΔΙΑΨΕΥΣΤΑ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ 

Τα στατιστικά στοιχεία για τους επισκέπτες του Δήμου Καλαμάτας καταγράφουν πλήρως την αποτυχία της ασκούμενης(;) τουριστικής πολιτικής: 

Στα ξενοδοχεία, παραμένει το ρεκόρ του… 2019 με 335.043 διανυκτερεύσεις (0,34% των συνολικών διανυκτερεύσεων της Ελλάδας!) ενώ το ίδιο έτος, για παράδειγμα, ο Δήμος Πύλου-Νέστορος αξιοποιώντας την επένδυση της Costa Navarino είχε 452.699 διανυκτερεύσεις. 

Τα στοιχεία για το 2020 και το 2021 (που είναι το τελευταίο έτος με δημοσιοποιημένα στοιχεία από την Ελληνική Στατιστική Αρχή) απλώς επιβεβαιώνουν ότι ο Δήμος Καλαμάτας, ως χερσαίος αναπτυσσόμενος προορισμός, δεν κατάφερε τελικά να μετατρέψει την υγειονομική κρίση σε ευκαιρία, για να καταξιωθεί στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη. 

•    Τα στοιχεία για τις διανυκτερεύσεις των αλλοδαπών επισκεπτών του Δήμου Καλαμάτας αποδεικνύουν το μέγεθος της αποτυχίας προσέλκυσης ταξιδιωτών από το εξωτερικό: Το 2021 στα ξενοδοχεία του Δήμου Καλαμάτας διανυκτέρευσαν μόλις 38.069 αλλοδαποί, ενώ στα ξενοδοχεία του Δήμου Μεσσήνης 39.259 και στα ξενοδοχεία του Δήμου Πύλου-Νέστορος 185.435 αλλοδαποί.

•    Η ετήσια πληρότητα των ξενοδοχείων του Δήμου Καλαμάτας ακόμα και το έτος-ρεκόρ του 2019 δεν ξεπέρασε το 42,6% – ενώ το 2021 διαμορφώθηκε στο 32,8%...

ΔΩΜΑΤΙΟ


Η ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ «ΕΛΛΕΙΨΗΣ ΚΛΙΝΩΝ»

Αυτά τα χαμηλά ποσοστά πληρότητας καταρρίπτουν και τη διαδεδομένη δικαιολογία της «έλλειψης ξενοδοχειακών κλινών», στον βαθμό που χρησιμοποιείται για να προσφέρει άλλοθι στην τουριστική υστέρηση, στην αδυναμία αξιοποίησης των πλεονεκτημάτων του Δήμου και στην αποτυχία προσέλκυσης περισσότερων επισκεπτών. Κυρίως όμως, τα ποσοστά αυτά αναδεικνύουν την ανάγκη επέκτασης της τουριστικής σεζόν μέσω (και) της διοργάνωσης μεγάλων εκδηλώσεων, που θα συνδυάζουν τον πολιτιστικό με τον αγροτοδιατροφικό πλούτο της περιοχής μας. 

Στο πλαίσιο της πολιτικής για την επέκταση της τουριστικής σεζόν, θα πρέπει να αυξηθεί με κάθε τρόπο η προσέλκυση νέων πτήσεων, ειδικά την άνοιξη και το φθινόπωρο που οι αεροπορικές εταιρίες αναζητούν προορισμούς για τα αεροσκάφη τους. 

Οι θερμοκρασίες και το κλίμα της περιοχής μας (και της θάλασσας) την καθιστούν ιδανικό προορισμό για τις εποχές αυτές και -γιατί όχι;- για τον χειμώνα. Οπότε, οι 160.060 αφίξεις επιβατών διεθνών πτήσεων (0,7% της συνολικής επιβατικής κίνησης του 2022 στην Ελλάδα…) θα πρέπει να τριπλασιαστούν τουλάχιστον μέχρι το τέλος της επόμενης αυτοδιοικητικής περιόδου – με αμέσως επόμενο στόχο να αγγίξουν τις 700.000 στις αρχές του 2030. 

ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ

 

ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΠΤΗΣΕΙΣ - ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ

Για να γίνει εφικτός ο στόχος (εκτός από τον εκσυγχρονισμό του αεροσταθμού τον οποίο θα υλοποιήσει ο παραχωρησιούχος που θα αναδειχθεί από την τρέχουσα διαγωνιστική διαδικασία), είναι καταρχάς αναγκαία: 

  • Η περαιτέρω αύξηση των θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών: Αυτό θα επιτρέψει στις αεροπορικές εταιρείες να δημιουργήσουν Βάσεις, διευκολύνοντας έτσι την προσέλκυση νέων πτήσεων, χάρη στις οικονομίες κλίμακας που θα επιτευχθούν. 
  • Η επέκταση του διαδρόμου (ώστε να μπορούν να προσγειωθούν αεροσκάφη ευρείας ατράκτου από την Αμερική και την Ασία): Αυτό θα επιτρέψει την απευθείας σύνδεση με ΗΠΑ και Καναδά, όπου διαμένουν χιλιάδες ομογενείς Πελοποννήσιοι που σήμερα έρχονται στον τόπο τους μέσω… Αθήνας.
  • Ταυτόχρονα με τον εκσυγχρονισμό των υποδομών, πρέπει να ασκηθεί μια επιθετική πολιτική προσέλκυσης διεθνών πτήσεων: Με προσφορά, μεταξύ άλλων, των αναγκαίων οικονομικών πόρων που απαιτεί η διεθνής αγορά για τη καταξίωση των τουριστικών προορισμών (καταχωρήσεις στα περιοδικά των εταιρειών, συναντήσεις με τους επικεφαλής των ομίλων κ.λπ.). 

 

ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΟΠΛΟΙΟ

 

ΠΙΣΩ ΣΤΟ ΜΗΔΕΝ Η ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑ;

Επιθετική πολιτική πρέπει να ασκηθεί και για την προσέλκυση κρουαζιερόπλοιων και μεγάλων γιοτ στο λιμάνι της Καλαμάτας. 

Το 2022 κατέπλευσαν στο λιμάνι της Καλαμάτας μόλις 13 κρουαζιερόπλοια με 1.115 επιβάτες – ενώ συνολικά στα λιμάνια της Ελλάδας κατέπλευσαν 4.614 κρουαζιερόπλοια με 4.387.876 επιβάτες! Φέτος, η κρουαζιέρα στην Καλαμάτα είναι ουσιαστικά ανύπαρκτη.

Αντί δηλαδή να γίνουν όλα αυτά τα χρόνια οι απαραίτητες κινήσεις για να μετατραπεί το λιμάνι της Καλαμάτας σε Home Port, με πολλαπλάσια οικονομικά οφέλη, ξανακυλήσαμε πίσω στο μηδέν!

Για την προσέλκυση νέων και κυρίως μεγάλων κρουαζιερόπλοιων, πρέπει να υλοποιηθούν άμεσα και χωρίς άλλες καθυστερήσεις όσα είχε ζητήσει η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας στο Συνέδριο για τον Θαλάσσιο Τουρισμό, που είχε διεξαχθεί στην Καλαμάτα την Κυριακή 21 Οκτωβρίου 2018. Τότε μεταξύ άλλων είχε ζητηθεί: 

α) Η αξιοποίηση κρηπιδωμάτων ώστε να μπορούν να παραβάλλουν μεγάλων διαστάσεων κρουαζιερόπλοια και να μην είναι αναγκασμένα αυτά να παραμένουν στο αγκυροβόλιο. 


β) Η κατασκευή επιβατηγού σταθμού (passengers terminal), ικανών διαστάσεων και εξοπλισμού, προκειμένου να εξυπηρετούνται άνετα οι επιβάτες. 

 

ΛΑΙΚΗ


ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ – ΓΙΟΡΤΕΣ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ – ΚΑΚ

•    Η αξιοποίηση του αυτοκινητόδρομου Α7 για την προσέλκυση μεγαλύτερου αριθμού ημεδαπών επισκεπτών αποτελεί έναν ακόμα στόχο που πρέπει να επιτευχθεί – σε συνδυασμό με την προώθηση του αγροδιατροφικού πλούτου και την ανάδειξη της τοπικής αγοράς. 

•    Η προσέλκυση περισσότερων Ελλήνων επισκεπτών στα καταλύματα, στα εστιατόρια και στα εμπορικά καταστήματα της Καλαμάτας είναι αναγκαία προϋπόθεση για την επέκταση της τουριστικής σεζόν – και θα επιτευχθεί μέσω της σύνδεσης του ταξιδιωτικού προορισμού με μεγάλες εποχικές γιορτές καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, για την τοπική αγροτική παραγωγή (Γιορτή Ελιάς, Αγκινάρας, Πατάτας, Γουρουνοπούλας, Σφέλας, Κρασιού, Αποσταγμάτων κ.λπ.). 

•    Η Κεντρική Αγορά Καλαμάτας θα είναι η αιχμή του δόρατος αυτής της προσπάθειας, καθώς μπορεί να φιλοξενήσει στις εγκαταστάσεις της προϊόντα και παραγωγούς από όλη την Πελοπόννησο. (Στην ΚΑΚ φυσικά θα επανέλθουμε, με αναλυτικές προτάσεις).

 

ΚΑΛΑΜΑΤΑ


ΑΞΙΖΟΥΜΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ!

Συμπερασματικά: Ο Δήμος Καλαμάτας δεν έχει κανένα λόγο να αρκείται συνεχώς στα λίγα. Δεν αξίζει τη μετριότητα και την απειλή της οπισθοχώρησης. Αξίζουμε (και σίγουρα μπορούμε) πολύ περισσότερα. Είναι ηλίου φαεινότερο ότι μέσω του αεροδρομίου, του λιμανιού και του αυτοκινητόδρομου, η Καλαμάτα μπορεί -και πρέπει- να υποδεχθεί ετησίως τουλάχιστον 1.000.000 επισκέψεις, για αρχή.

Αρκεί στις επόμενες εκλογές της Αυτοδιοίκησης να κοιτάξουμε με τόλμη μπροστά. Για να συμβαδίσουμε με τους μέσους όρους της Ελλάδας, που δείχνουν τουριστική «έκρηξη» – αντί να μένουμε πίσω σαν τους φτωχούς συγγενείς λόγω προσωπικών ανεπαρκειών αλλά και παλαιοκομματικών επιλογών που έχουν δημιουργήσει ένα καθεστώς βολικής στασιμότητας.

Η ΚΑΛΑΜΑΤΑ_ΜΕΤΑ σας καλεί να αφήσουμε πίσω τον αυτόματο πιλότο στον οποίο έχουν ανατεθεί τα ζητήματα (και) του Τουρισμού. Ως νέα δημοτική αρχή Καλαμάτας, θα προσπαθήσουμε να αξιοποιήσουμε όλα τα «όπλα» της περιοχής μας, με οργάνωση και στοχοπροσήλωση, εφαρμόζοντας συγκεκριμένες πολιτικές βήμα βήμα.

Θα εργαστούμε μεθοδικά και αποτελεσματικά, με βάση ένα ενιαίο πρόγραμμα, σε συνεργασία με τους δημότες και τους φορείς της πόλης – ώστε όλοι μαζί να αναδείξουμε επιτέλους τον Δήμο Καλαμάτας σε 12μηνο προορισμό, για Έλληνες και αλλοδαπούς επισκέπτες.-