ΚΑΛΑΜΑΤΑ ΜΕΤΑ

ΚΑΛΑΜΑΤΑ ΜΕΤΑ - 4+1 Άξονες Δράσης

 

ΑΞΟΝΑΣ 1:

 ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ ΑΝΑΤΟΛΙΚΟΥ & ΔΥΤΙΚΟΥ ΠΑΡΑΛΙΑΚΟΥ ΜΕΤΩΠΟΥ Δ. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ: 15 ΧΛΜ.

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ – ΑΘΛΗΤΙΚΩΝ – ΨΥΧΑΓΩΓΙΚΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ & ΔΡΑΣΕΩΝ


Το παραλιακό μέτωπο του Δήμου Καλαμάτας περιλαμβάνει την παραλία του παλαιού πολεοδομικού ιστού (δηλαδή από το Νέδοντα μέχρι την οδό Ακρίτα), την Ανατολική Παραλία (από την οδό Ακρίτα μέχρι Βέργα – Μικρή Μαντίνεια) και τη Δυτική Παραλία (από το Νέδοντα έως τον ποταμό Πάμισο, συμπεριλαμβανομένης της ακτής στις συνοικίες του Κορδία και του Μπουρνιά).

Στόχος της πόλης και του Δήμου θα έπρεπε εδώ και πολλά χρόνια να είναι η ενοποίηση του παραλιακού μετώπου. Με άλλα λόγια, η διαμόρφωση της Ανατολικής και της Δυτικής Παραλίας, έτσι ώστε να δημιουργηθεί ένα ενιαίο παραλιακό μέτωπο, μήκους 15 χιλιομέτρων: από  την παραλία της Βέργας στα ανατολικά μέχρι την παραλία του Μπουρνιά στα δυτικά – με κυρίαρχες χρήσεις τον τουρισμό, την αναψυχή, τον αθλητισμό και την ψυχαγωγία.

Σύμφωνα με το ΓΠΣ, η Ανατολική και Δυτική Παραλία αποτελούν δύο ακόμη τοπικά κέντρα του πολεοδομικού ιστού, που οφείλουν να αναπτυχθούν ισοβαρώς και να συνδεθούν κατάλληλα με τα υπόλοιπα τρία βασικά, το γραμμικό κέντρο (Βορράς – Νότος), το Ανατολικό και το Δυτικό Κέντρο της πόλης. Όμως, ακόμα και σήμερα, στην Ανατολική Παραλία επικρατεί ένα πολύβουο χάος τους καλοκαιρινούς μήνες, και σχετική ερημιά τους χειμερινούς. Και η Δυτική Παραλία περιμένει απλώς να ανακαλύψουμε, κάποια στιγμή, τις εκπληκτικές της δυνατότητες... 

Το ζήτημα είναι ότι δεν αρκούν πλέον οι άτολμες και αποσπασματικές παρεμβάσεις για το πιο σημαντικό πλεονέκτημα της πόλης μας, που είναι η Παραλία! Έχουμε ήδη καθυστερήσει πολύ. Χρειάζεται μια ενιαία αντιμετώπιση, με τολμηρές λύσεις και περισσότερες επιλογές για ντόπιους κι επισκέπτες.

Η Δυτική Παραλία μπορεί 1) να συμπληρώσει και 2) να αποσυμφορήσει τη θελκτική περιοχή της Ανατολικής Παραλίας. Στο «παρθένο» της έδαφος μπορούν σταδιακά να αναπτυχθούν οι τουριστικές κλίνες που λείπουν από την Καλαμάτα και είναι απαραίτητες για να ανέβει κατηγορία η πόλη και ο Δήμος στην κατάταξη της τουριστικής αγοράς.

Πρέπει, επιτέλους, να αλλάξουμε τη σημερινή αποκαρδιωτική πραγματικότητα: Η Καλαμάτα, η Μεσσηνία και ολόκληρη η Πελοπόννησος, στη διάρκεια ενός έτους, δεν κερδίζουν ούτε ένα μικρό ποσοστό των τουριστικών εσόδων της Ρόδου για παράδειγμα, ή ενός μόνο νομού της Κρήτης, στη διάρκεια ενός μόνο μήνα! Ας αναρωτηθούμε με το χέρι στην καρδιά, τι είναι αυτό που λείπει από τον τόπο μας. Τίποτε δεν του λείπει! Λείπει μονάχα η ακλόνητη πίστη στο τουριστικό μας προϊόν. Και η στοχοπροσήλωση: η οργανωμένη, πολυεπίπεδη, συντονισμένη προσπάθεια να προσελκύσουμε περισσότερους επισκέπτες, περισσότερες ευκαιρίες και περισσότερα έσοδα, βελτιώνοντας στην πράξη τις ζωές των δημοτών.

Ήρθε λοιπόν η ώρα να πάρουμε αποστάσεις: τόσο από τις Κασσάνδρες, που στην ανάπτυξη βλέπουν μόνο προβλήματα (ίσως επειδή σήμερα στην καθημερινότητα της πόλης αντιμετωπίζουμε πολλά φαινόμενα αυθαιρεσίας), όσο και από τους αιρετούς που έχουν αναθέσει τόσο την καθημερινότητα όσο και την αναπτυξιακή απογείωση της Καλαμάτας στον… αυτόματο πιλότο, περιμένοντας να δρέψουν δάφνες από τις μοναχικές προσπάθειες των επιχειρηματιών.

Όλα τα επιμέρους τμήματα του δικού μας σχεδίου μας έχουν έναν κοινό στόχο: την επέκταση της τουριστικής σεζόν του παραλιακού μετώπου, από δυο-τρεις σε 12 μήνες το χρόνο. Οι αναγκαίες επενδύσεις, όμως, δεν θα έρθουν από μόνες τους, όσο η ηγεσία του Δήμου Καλαμάτας εργάζεται για την περιοχή αποσπασματικά ή καθόλου, μόνο στα λόγια ή ούτε καν σε αυτά! Χρειάζεται σοβαρό προγραμματικό σχέδιο, για την ενιαία φροντίδα και ανάπτυξη των δύο περιοχών, πουθα τις ωφελήσει ταυτόχρονα. Και επιπλέον, θα αυξηθεί η συνολική απόδοση του Δήμου Καλαμάτας σε μια σειρά τομείς, όπως:

•    Οι επιλογές αναψυχής αλλά και κινητικότητας, ντόπιων και επισκεπτών
•    Η ικανοποίηση από την εμπειρία της διαμονής τους στην πόλη και τον Δήμο
•    Η μείωση της όχλησης σε ήδη επιβαρυμένες περιοχές
•    Η αύξηση της ποιότητας των υπηρεσιών
•    Η ανάδειξη, επιτέλους, ενός εντυπωσιακού πλεονεκτήματός μας (15 χλμ. παραλία) στην τουριστική αγορά
•    Η αύξηση της επιχειρηματικότητας
•    Η δημιουργία πολλών νέων θέσεων εργασίας
•    Ένα «πράσινο» πρόσημο στην ανάπτυξη της πόλης (με τη δημιουργία-επέκταση ποδηλατόδρομων και πεζόδρομων), που επίσης αποτελεί πλεονέκτημα στη σύγχρονη τουριστική αγορά και την αγορά κατοικίας.

Το πρόγραμμα ενοποίησης και ενιαίας ανάπτυξης του παραλιακού μετώπου μπορεί (και κατά την άποψή μας πρέπει) να επεκταθεί στη συνέχεια: α) προς τα ανατολικά μέχρι τα παράλια του Δήμου Δυτικής Μάνης (Σάντοβα, Κιτριές κ.λπ.) και β) προς τα δυτικά ώστε να συνδεθεί με την Μπούκα της Μεσσήνης. Ένα αναγκαίο βήμα σε αυτή την κατεύθυνση θα είναι η συγκοινωνιακή ενοποίηση όλων αυτών των παραλιακών περιοχών.

Με την εφαρμογή του συγκεκριμένου προγράμματος:
α)  Θα υπάρχει επιτέλους η λογική ενιαία μέριμνα και ανάπτυξη για ολόκληρη την παραλία του σημερινού Δήμου Καλαμάτας, αλλά και των όμορων ακτών.
β)  Θα αξιοποιηθεί στο έπακρο το τεράστιο τουριστικό πλεονέκτημα που διαθέτει η περιοχή μας στην περιζήτητη κατηγορία «Ήλιος και Θάλασσα».
γ)  Μαζί με τους όμορους Δήμους Μεσσήνης και Δυτικής Μάνης θα πολλαπλασιάσουμε τα αμοιβαία οφέλη, για ντόπιους αλλά και επισκέπτες, από τη δημιουργία μιας πολύ μεγαλύτερου μήκους παραθαλάσσιας διαδρομής για ποδήλατο, κολύμπι, πεζοπορία, ψυχαγωγία κ.ά. 
δ) Θα αξιοποιηθεί και το σημαντικό πολιτιστικό απόθεμα που διαθέτει η περιοχή αυτή (π.χ. αρχαιολογικός χώρος των Ακοβίτικων, Πύργος Παναγιώταρου στη Μικρή Μαντίνεια κ.ά.) 


ΑΜΕΣΑ ΚΑΙ ΒΡΑΧΥΠΡΟΘΕΣΜΑ ΕΡΓΑ - ΔΡΑΣΕΙΣ

Ορισμένα από τα έργα και τις δράσεις που θα υλοποιήσουμε σε πρώτο και σε δεύτερο χρόνο είναι:
•    Διάνοιξη των κάθετων δρόμων της Ανατολικής Παραλίας (Σχέδιο 1905 και πράξη εφαρμογής), για την ολοκλήρωση του πολεοδομικού σχεδιασμού και τη διευκόλυνση της άμεσης προσέγγισης στην Παραλία, στη θάλασσα. 
•    Διάνοιξη, επιτέλους, της οδού Κρήτης στο υπόλοιπο τμήμα της.
•    Σταδιακή εφαρμογή ορισμένων επιμέρους ρυθμίσεων στην οδό Ναυαρίνου, με σκοπό την ενίσχυση της λειτουργίας των παραλιακών καταστημάτων και την κινητροδότηση για  νέες χρήσεις. Πιο απλά, γενικός στόχος μας είναι η δημιουργία περισσότερων εμπορικών καταστημάτων στην Παραλία και η δημιουργία μιας ολοκληρωμένης αγοράς στην περιοχή. Στα παραπάνω βήματα θα προχωρήσουμε επανεκτιμώντας και πιθανόν αξιοποιώντας ήδη υπάρχουσες μελέτες που εξετάζουν και εναλλακτικές λύσεις για την κυκλοφορία στη Ναυαρίνου.
•    Πολεοδόμηση για τουριστικές επενδύσεις στην περιοχή του Μπουρνιά, σύμφωνα και με τις (ανεφάρμοστες μέχρι σήμερα!) προβλέψειςτου ΓΠΣ.
•    Επέκταση της ζώνης ήπιας κινητικότητας από Κορδία έως Καρτ (με ποδηλατόδρομο και πεζόδρομο).
•    Αναβάθμιση – αναδιαμόρφωση της περιοχής του ΝΟΚ.
•    Ενοποίηση των κοινόχρηστων χερσαίων χώρων της μαρίνας και του λιμανιού, που θα συντελέσει στην ανάπτυξη ολόκληρης της περιοχής της Δυτικής Παραλίας: Στο σχέδιό μας είναι η δημιουργία μιας μακριάς, ενιαίας, ευχάριστης διαδρομής για περίπατο δίπλα στο λιμάνι, καθώς και η καλλιτεχνική αξιοποίηση ορισμένων σημείων-σταθμών της διαδρομής.
•    Αρχιτεκτονική μελέτη και σύγχρονη προσέγγιση για τις Αποθήκες του λιμανιού, ώστε να ανακαινιστεί το κέλυφος και η όψη τους, αλλά και να αναδιαμορφωθεί το εσωτερικό τους – με στόχο την απόκτηση χώρων στην Παραλία για πολιτιστικές, εμπορικές, συνεδριακές και άλλες δράσεις, σε ένα ιστορικό σημείο της πόλης.
•    Δημιουργία τουλάχιστον ενός μεγαλύτερης κλίμακας καλλιτεχνικού έργου-τοπόσημου στην Παραλία. Τόσο στον τομέα του πολιτισμού, όσο και στη «μάχη της εικόνας» μέσω της ψηφιακής τεχνολογίας και των socialmedia, ένα εικαστικό σημείο αναφοράς θα δώσει στην περιοχή της Παραλίας ένα ακόμα (πολύ σημαντικό στην εποχή μας) πλεονέκτημα.
•    Δημιουργία, επίσης, μιας πεζοπορικής διαδρομής που θα συνδέει τον πεζόδρομο της Ναυαρίνου, τη μαρίνα και τον Κορδία, με γέφυρα στο ποτάμι δυτικά της εκβολής.
•    Διαμόρφωση – ανάπλαση της παραθαλάσσιας έκτασης των 49 στρεμμάτων στην περιοχή των παλαιών Σφαγείων με χρήσεις αθλητισμού και υπαίθριων θερινών εκδηλώσεων. 
•    Πολεοδόμηση της περιοχής από Νέδοντα έως Κορδία, όπου υπάρχει πρόβλεψη στο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο για κατοικία.
•    Διαμόρφωση και αξιοποίηση εκ νέου της εγκαταλελειμμένης περιοχής στην εκβολή του ποταμού Άρι. Βελτίωση του φωτισμού, νέες φυτεύσεις, αλλά και συντήρηση των όποιων υποδομών. (Οφείλουμε επίσης να προετοιμάσουμε και σε δεύτερο χρόνο να εφαρμόσουμε την τακτική συγκοινωνιακή σύνδεση της περιοχής αυτής με το κέντρο της πόλης).
•    Αναστήλωση και επισκεψιμότητα του Πύργου Παναγιώταρου στη Μικρή Μαντίνεια.


ΜΕΣΟ-ΜΑΚΡΟΠΡΟΘΕΣΜΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

Ένα μακρόπνοο σχέδιο όπως το δικό μας στην ΚΑΛΑΜΑΤΑ_ΜΕΤΑ, το οποίο υλοποιείται βήμα βήμα με σοβαρότητα, σταθερά και μεθοδικά προς μία συγκεκριμένη κατεύθυνση, μπορεί να προσαρμόζεται σε τυχόν νέα δεδομένα, αλλά χωρίς ποτέ να χάνει τη συνοχή και τη στόχευσή του. Στο πλαίσιο αυτό περιλαμβάνει προβλέψεις που απαιτούν μεγαλύτερη προετοιμασία – και οι οποίες αποτελούν τους μεσοπρόθεσμους στόχους μας, όπως:

•    Κατασκευή νέου δρόμου σύνδεσης του δυτικού παραλιακού μετώπου (δρόμος Μεσοράχης) με την περιοχή της Μπούκας στον Δήμο Μεσσήνης, ώστε ο σημερινός παραλιακός δρόμος να μετατραπεί σε ήπιας κυκλοφορίας με πεζόδρομο και ποδηλατόδρομο – με μελλοντική προοπτική να εγκατασταθεί και μέσο σταθερής τροχιάς.
•    Δημιουργία του παραλιακού πεζόδρομου στο μέτωπο της παραλίας Βέργας, όπως ήδη προβλέπεται από το ΓΠΣ.
•    Μεταφορά του Δημοτικού Σταδίου σε άλλη περιοχή (π.χ. Παλιάμπελα, κοντά στον περιφερειακό) και δημιουργία, με ΣΔΙΤ, ενός νέου «κέντρου» στην περιοχή της Παραλίας με καταστήματα, υπόγεια πάρκινγκ, πλατεία κ.λπ.
•    Διεκδικητικό μας στόχο αποτελεί επίσης η κατασκευή επέκτασης του περιφερειακού δρόμου της Καλαμάτας, ώστε η κίνηση του αυτοκινητόδρομου Α7 να διοχετεύεται στην επαρχιακή οδό Καλαμάτα – Καρδαμύλη μετά τη Βέργα, και όχι μέσω των οδών Λακωνικής και Μάνης. Η επέκταση αυτή θα διαθέτει βεβαίως εξόδους προς Βέργα και Μικρή Μαντίνεια. Με την κατασκευή της θα απελευθερωθεί η οδός Μάνης στην περιοχή της Βέργας, για να μετατραπεί σε τοπικό αστικό δρόμο με πεζοδρόμια και ποδηλατόδρομο. Το σχέδιο αυτό μειώνει την ταλαιπωρία και κυρίως την επικινδυνότητα σε Βέργα – Μικρή Μαντίνεια, επιτρέποντας στις δύο περιοχές να αναπτυχθούν περαιτέρω, χωρίς να υφίστανται κυκλοφοριακή πίεση, αλλά και χωρίς να αποκόπτονται από τον κεντρικό παραλιακό άξονα.

 

ΑΞΟΝΑΣ 2: 

ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ - ΕΝΕΡΓΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΣΤΗ ΒΟΡΕΙΟΔΥΤΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ

ΟΡΓΑΝΙΚΗ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ ΤΗΣ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΠΡΩΗΝ ΔΗΜΟΥΣ ΘΟΥΡΙΑΣ – ΑΡΙΟΣ – ΑΡΦΑΡΩΝ

 

Η Καλαμάτα έχει ανάγκη να «ανοιχτεί» προς τα βορειοδυτικά της, ώστε να αγκαλιάσει την ενδοχώρα του Δήμου, δηλαδή τους τρεις πρώην «καποδιστριακούς» Δήμους της Θουρίας, του Άριος και των Αρφαρών, με τους οποίους πρέπει πλέον να συνδεθεί οργανικά!

Οι περιοχές των πρώην Δήμων πρέπει να γίνουν συνοικίες-προάστια της Καλαμάτας, με αμοιβαίο όφελος: 
•    Εκτός όλων των άλλων, εάν διασυνδεθούν σωστά και αποτελεσματικά με την πρωτεύουσα του Δήμου, οι περιοχές αυτές θα μπορούν να προσφέρουν φθηνότερη στέγη στους δημότες – ενώ θα συνδυάζουν την εγγύτητα στο αστικό κέντρο με έναν πιο ποιοτικό τρόπο ζωής κοντά στη φύση. 
•    Οι κάτοικοι των πρώην Δήμων θα αξιοποιήσουν, έτσι, ευκολότερα τις περιουσίες τους. 
•    Παράλληλα, οι κάτοικοι του κέντρου θα επωφεληθούν από μία ακόμη, εξαιρετική και πολύμορφη επιλογή εντός του Δήμου, για κατοικία αλλά και για αναψυχή.

Με τον διαδραστικό αυτό τρόπο πιστεύουμε ότι θα ανακοπεί σταδιακά η ερήμωση, η παραμέληση και η δικαιολογημένη αίσθηση υστέρησης των πρώην Δήμων.

Ταυτόχρονα, στο κέντρο της Καλαμάτας θα μειωθεί η στεγαστική πίεση και πιθανόν η υπερβολική πίεση για χώρους στάθμευσης. 


ΕΝΑΣ ΠΛΗΡΗΣ ΑΣΤΙΚΟΣ ΔΡΟΜΟΣ!

Το πρώτο τριπλό βήμα του νέου Δήμου Καλαμάτας, στην προσπάθεια αυτή για άνοιγμα προς τα βορειοδυτικά, περιλαμβάνει:

α) Σύνδεση του Ανατολικού με το Δυτικό Κέντρο στην Καλαμάτα.

Με έργα αστικής ανάπλασης και ιδιαίτερο βάρος στην ταλαιπωρημένη και χαοτική σήμερα οδό Αθηνών, θα αλλάξει σταδιακά εντελώς η σημερινή κατάσταση και εικόνα. Οι περιοχές θα γίνουν πιο ελκυστικές ώστε να ανακοπεί η σημερινή πορεία παρακμής και να ζωντανέψει ξανά η εμπορική τους χρήση (πέρα από την οικιστική). 

Αυτός θα είναι ο άξονας εκκίνησης μέσα στην πόλη, για τη διαδρομή που θα συνεχιστεί προς την περιοχή των πρ. Δήμων Θουρίας, Άριος και Αρφαρών:

β) Μετατροπή της παλιάς Εθνικής Οδού σε αστικό άξονα, με πεζόδρομο και ποδηλατόδρομο.

Η οδική αυτή σύνδεση θα ξεκινά ουσιαστικά από το Ανατολικό Κέντρο της Καλαμάτας και θα φτάνει ως τα Αρφαρά μέσω της παλιάς εθνικής οδού Καλαμάτα -Τρίπολη, η οποία θα μεταμορφωθεί σε αστικό δρόμο, ενοποιώντας και στην πράξη τον ενιαίο «καλλικρατικό» Δήμο Καλαμάτας.

Ο δρόμος αυτός θα αξιοποιηθεί επιτέλους και θα εξυπηρετεί και τις 4 ροές κινητικότητας (ΑΜΕΑ, ΠΕΖΟΙ, ΠΟΔΗΛΑΤΑ, ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ). Αυτό προβλέπει άλλωστε το ΣΒΑΚ (Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας) Καλαμάτας – και αυτό επιβάλλουν οι ανάγκες όλων των σύγχρονων πόλεων διεθνώς…
 
γ) Τακτική συγκοινωνιακή σύνδεση Καλαμάτας – πρώην Δήμων, με λεωφορείο, αλλά πιθανότατα και με τρένο. 

Στόχος μας είναι η ταυτόχρονη προώθηση αυτών των αιτημάτων με κάθε τρόπο, και η εξάντληση όλων των μέσων για την επίτευξή τους. Θα πρέπει κάποια στιγμή να αξιοποιηθεί η σιδηροδρομική γραμμή, τουλάχιστον ως τις εγκαταστάσεις του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου στο πρώην ΤΕΙ – με στόχο να φτάσει το τρένο και στις υπόλοιπες περιοχές όπου υπήρχε η υποδομή.

Ιδιαίτερα, πρέπει να εξαντλήσουμε τις δυνατότητες δρομολόγησης τρένου, τουλάχιστον ενδοδημοτικά. Γιατί σύγχρονος ευρωπαϊκός δήμος, και μάλιστα κλιματικά ουδέτερος, με περιβαλλοντικά φιλικές υποδομές και κοινωνικά αποτελεσματικές συγκοινωνίες, απλώς δεν νοείται χωρίς μέσο σταθερής τροχιάς. 


ΑΣ ΟΡΑΜΑΤΙΣΤΟΥΜΕ… ΚΑΤΙ ΤΟΣΟ ΑΠΛΟ!

Θα θέλαμε να οραματιστείτε μαζί μας, για μια στιγμή, πόσο εφικτό και πραγματοποιήσιμο είναι αυτό το πρόγραμμα. Χρειάζεται φυσικά η μέγιστη εμπειρία στην οργάνωση και τον συντονισμό, τόσο των έργων όσο και των τεχνοκρατικών αλλά και των διοικητικών διαδικασιών. Όμως ο Δήμος Καλαμάτας μπορεί πραγματικά να γίνει ισάξιος των ωραιότερων και πιο επιτυχημένων ευρωπαϊκών Δήμων – οι οποίοι με τη δημόσια συγκοινωνία «ενοποιούν» το κέντρο τους με την ευρύτερη περιφέρειά τους.

Ο Δήμος Καλαμάτας έχει όλες τις προϋποθέσεις για να γίνει ένας τέτοιος ευρωπαϊκός Δήμος! Ευρωπαϊκός στα εισοδήματα, ευρωπαϊκός στην ποιότητα ζωής, ευρωπαϊκός στις ευκαιρίες και την κινητικότητα ΟΛΩΝ των δημοτών του. 

Αρκετά μάλιστα, και αδικαιολόγητα, έχει καθυστερήσει σε αυτόν τον τομέα! Κι αυτή η καθυστέρηση κοστίζει τελικά ακριβά – τόσο στο κέντρο (υψηλά ενοίκια, μποτιλιαρίσματα, στάθμευση), όσο και στην περιφέρεια του Δήμου (εγκατάλειψη, μείωση πληθυσμού, μαρασμός, μείωση των παραγωγικών δραστηριοτήτων).


ΕΜΕΙΣ ΓΙΑΤΙ ΟΧΙ;

Ας δούμε δύο μόνο από τα πολλά παραδείγματα που λειτουργούν (αλλού…) στην πράξη: Η Καλαμάτα συνδέεται αεροπορικώς με το Μπέργκαμο της Ιταλίας, κοντά στο Μιλάνο. Το Μπέργκαμο, μια πόλη περίπου 120.000 κατοίκων, απέχει μία ώρα από τη μεγαλούπολη του Μιλάνου με τρένο, όπως και με λεωφορείο, με πολύ τακτικά δρομολόγια. Γύρω από το Μπέργκαμο υπάρχουν μικρότερες πόλεις, κωμοπόλεις και χωριά, που συνδέονται μαζί του επίσης με τρένο, με λεωφορείο… αλλά και με τραμ: Όπως το Αλμπίνο, σε απόσταση μισής ώρας με το τραμ. Μπορεί λοιπόν κανείς να κατοικεί, να εργάζεται, να διασκεδάζει, σε διαφορετικές περιοχές. Και να πηγαινοέρχεται όχι μόνο με το αυτοκίνητό του, αλλά και με συχνά λεωφορεία και τρένα και τραμ. Αυτό ακριβώς κάνουν χιλιάδες κάτοικοι αλλά και τουρίστες της συγκεκριμένης περιοχής, κάθε μέρα.

Η Καλαμάτα συνδέεται αεροπορικώς και με το Μόναχο, άλλο παράδειγμα. Το Μόναχο είναι μια οργανωμένη μεγάλη πόλη, σύγχρονη αλλά και παραδοσιακή, καταπράσινη, που εκτιμά πολύ τα γρήγορα αυτοκίνητα… αλλά εκτιμά και τα τρένα! Είναι μια πολύ πλούσια πόλη, η οποία όμως δίνει μεγάλη σημασία στη δημόσια συγκοινωνία. Ας το προσέξουμε αυτό: Είναι πραγματικά πλούσιοι, αλλά δεν σνομπάρουν τη δημόσια συγκοινωνία. Το αντίθετο. Το Μόναχο έχει υπερσύγχρονο προαστιακό σιδηρόδρομο που συνδέει τα πιο κεντρικά του σημεία με το Αεροδρόμιο και με τα χωριά της περιφέρειάς του, σε απόσταση μέχρι και 50 χιλιόμετρα. Έχει επίσης τακτικότατα δρομολόγια τραμ και μετρό, αλλά και λεωφορείων στο κέντρο, στις συνοικίες και στα χωριά… Η δημόσια συγκοινωνία είναι γεμάτη ανθρώπους κάθε ηλικίας και κάθε επαγγελματικής ή κοινωνικής κατάστασης. 

Έφηβοι, νέοι, μεσήλικοι, ηλικιωμένοι, εργαζόμενοι, επισκέπτες, γονείς, παππούδες και γιαγιάδες, παρέες, πηγαινοέρχονται άλλοι στο σχολείο τους, άλλοι στη δουλειά τους ή στην αγορά, στη διασκέδαση, στις δραστηριότητές τους, στην εξοχή… Μετακινούνται όλοι με τη δημόσια συγκοινωνία, ανεξάρτητοι και αξιοπρεπείς: χωρίς να επιβαρύνουν κανέναν… και χωρίς να στερούνται βασικά δικαιώματα και απολαύσεις στη ζωή.

Εμείς εδώ στον Δήμο Καλαμάτας, μπορεί να μην είμαστε τόσο μεγάλοι όσο το Μόναχο, αλλά πραγματικά: Αφού έχουμε έτοιμες τις σιδηροδρομικές υποδομές, αλλά και δρόμους (από πολύ καλούς έως αρκετά ικανοποιητικούς)… γιατί δεν μπορούμε να έχουμε μια τακτική, εξυπηρετική συγκοινωνία με λεωφορείο και τρένο σε όλες σχεδόν τις περιοχές του Δήμου μας; Γιατί δεν μπορούμε να έχουμε συνεχή εξυπηρετική σύνδεση με τους γειτονικούς μας Δήμους και Νομούς; 

Μπορούμε (και πρέπει) να επενδύσουμε σε «πράσινες» μετακινήσεις: Πέρα από το τρένο ή το τραμ, υπάρχουν ηλεκτρικά λεωφορεία, αλλά και πειραματικά που κινούνται με υδρογόνο. Ο στόχος της κλιματικά ουδέτερης Καλαμάτας περνά μέσα από αυτές τις επιλογές – οι οποίες εντάσσονται και ευκολότερα σε σύγχρονα χρηματοδοτικά προγράμματα. Προγράμματα που δεν πετούν τα χρήματά τους σε κάποια… σκοτεινά πηγάδια, αλλά αποφέρουν χειροπιαστά οφέλη και εισοδήματα στον τόπο που εφαρμόζονται.

Ποιος θα ωφελείτο από μια τέτοια πυκνή διασύνδεση, αν όχι όλοι εμείς; Γιατί οι δικοί μας άνθρωποι, οι δικοί μας γονείς, οι δικοί μας νέοι, οι δικοί μας σκληρά εργαζόμενοι, οι δικοί μας αδύναμοι κρίκοι στην κοινωνία, να μην έχουν τα ίδια δικαιώματα στη ζωή; Και γιατί οι αεροπορικοί κυρίως επισκέπτες μας να μην μπορούν να μετακινηθούν για διαμονή, αξιοθέατα, διασκέδαση, στις διάφορες περιοχές της ενδοχώρας μας;

Τι μας εμποδίζει λοιπόν, στ’ αλήθεια; Μας εμποδίζει μόνο η έλλειψη γνώσης, η έλλειψη οράματος, αλλά και η έλλειψη ικανότητας προγραμματισμού, που χαρακτηρίζουν τις προηγούμενες και τη σημερινή δημοτική αρχή. Όμως, ένα καλοσχεδιασμένο δίκτυο τακτικών συνδυασμένων μεταφορών είναι όρος ζωής για την περιοχή μας, τόσο ως τόπο κατοικίας, όσο και ως τουριστικό προορισμό. 


ΔΕΝ ΞΕΧΝΑΜΕ ΤΗΝ ΠΟΛΗ

Αυτονόητο είναι βέβαια ότι στον στρατηγικό μας σχεδιασμό για τον Δήμο της Καλαμάτας δεν ξεχνάμε το κέντρο της πόλης: Παράλληλα σχεδιάζουμε τη σύνδεση του Ανατολικού με το Δυτικό Κέντρο (Πανεπιστήμιο/Τέντα – Νέο Δημαρχείο). Αυτό θα γίνει με αστική ανάπλαση, στο πλαίσιο της οποίας θα αναδιαμορφωθεί και η πολύπαθη οδός Αθηνών. Το  πρόγραμμά μας προβλέπει εκεί σημαντικές βελτιώσεις προς την κατεύθυνση της ήπιας κυκλοφορίας οχημάτων – και φυσικά την ενίσχυση των υπόλοιπων μορφών κινητικότητας.

Στόχος μας είναι επίσης να προωθήσουμε τη β’ φάση του προγράμματος Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης, ώστε να αναβαθμίσουμε και το υπόλοιπο κομμάτι της παλιάς πόλης που μένει παραμελημένο: Πρόκειται για την περιοχή ανατολικά της οδού Αριστομένους μέχρι την Παλαιολόγου, και από το Κάστρο μέχρι την οδό Βασ. Γεωργίου. Φροντίζοντας και αυτή τη γειτονιά της Καλαμάτας, θα τη βοηθήσουμε να αναπτυχθεί, να γίνει πιο ελκυστική και να πάρει μεγαλύτερη αξία, ώστε να αξιοποιηθούν ευχερέστερα οι περιουσίες των δημοτών.-


ΑΞΟΝΑΣ 3:

 ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΚΑΙ ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΤΩΝ ΠΡΩΗΝ ΔΗΜΩΝ 
ΘΟΥΡΙΑΣ – ΑΡΙΟΣ – ΑΡΦΑΡΩΝ

ΙΣΟΤΙΜΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΤΟΥΣ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ 
ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ ΤΟΥ ΕΝΙΑΙΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ


Η περιοχή των πρώην «καποδιστριακών» Δήμων της Θουρίας, του Άριος και των Αρφαρών, στον βορειοδυτικό άξονα του Δήμου Καλαμάτας, μπορεί να αποτελέσει έναν εξαιρετικό προορισμό φύσης και πολιτισμού, έναν οικολογικό και πολιτιστικό παράδεισο, καθώς περιλαμβάνει μεταξύ άλλων:

•    τους ποταμούς Πάμισο και Άρι
•    τις πηγές του Παμίσου και το πάρκο στο Πήδημα
•    τον σημαντικό αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Θουρίας
•    πληθώρα βυζαντινών και μεταβυζαντινών μνημείων.

Θα αξιοποιήσουμε την προίκα του Προγράμματος «Καλλικράτης», με τη δημιουργία ενός Ανοικτού Πάρκου Περιβάλλοντος & Πολιτισμού στον ζωτικό χώρο των τέως Δήμων Θουρίας – Άριος - Αρφαρών. Γιατί δεν υπάρχει ευρωπαϊκή πόλη που αγνοεί τα ποτάμια της! Δεν υπάρχει ευρωπαϊκή πόλη που αγνοεί τα μνημεία και την κληρονομιά της, ή τα περιμετρικά της πάρκα που της δίνουν ανάσες! Ούτε κι εμείς δικαιούμαστε, λοιπόν, να αγνοούμε όλες αυτές τις πηγές φυσικού, αισθητικού, πολιτισμικού, και τελικά οικονομικού πλούτου. 

 

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ – ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ

Οι περιοχές των πρώην «καποδιστριακών» Δήμων πρέπει να γίνουν συνοικίες-προάστια της Καλαμάτας, με αμοιβαίο όφελος: Εκτός όλων των άλλων, εάν διασυνδεθούν σωστά και αποτελεσματικά με την πρωτεύουσα του Δήμου, οι περιοχές αυτές θα μπορούν να προσφέρουν φθηνότερη στέγη στους δημότες – ενώ θα συνδυάζουν την εγγύτητα στο αστικό κέντρο με έναν πιο ποιοτικό τρόπο ζωής κοντά στη φύση. Οι κάτοικοι των πρώην Δήμων θα αξιοποιήσουν, έτσι, ευκολότερα τις περιουσίες τους. Παράλληλα, οι κάτοικοι του κέντρου θα επωφεληθούν από μία ακόμη εξαιρετική και πολύμορφη επιλογή εντός του Δήμου, για κατοικία, αλλά και για αναψυχή.

Στο πλαίσιο της ενοποίησης και της ανάδειξης της ενδοχώρας του Δήμου, υπάρχουν κάποιες ανάγκες που πρέπει να καλυφθούν το συντομότερο:  

1.    Έντονη συμμετοχή των περιοχών αυτών στην πολιτιστική ζωή του Δήμου, με πιο συχνές αλλά και πιο ποιοτικές εκδηλώσεις. 
Χρειάζεται περισσότερη δημιουργική φαντασία και ενθάρρυνση· συμμετοχή των συλλόγων· ανοιχτή κατάθεση ιδεών και προτάσεων· μεγαλύτερη εξακτίνωση, όπου είναι δυνατόν, των εκδηλώσεων της Καλαμάτας και της «Φάρις» - αλλά και των υπόλοιπων πολιτιστικών ομάδων (ιδίως όσων υποστηρίζονται ενεργά από τον Δήμο με οποιονδήποτε τρόπο). 

2.    Σύνδεση του γαστρονομικού πλούτου των χωριών με τον Τουρισμό και την Εστίαση της Καλαμάτας. 
Στο πρόγραμμά μας είναι η επέκταση και ο εμπλουτισμός των παραδοσιακών Γιορτών (Αγκινάρας, Πατάτας, Ελιάς κ.λπ.) με σεμινάρια από καταξιωμένους σεφ και επισκέψεις αγροτουρισμού, ώστε τα χωριά να αποκτήσουν πραγματική παρουσία στον τουριστικό-γαστρονομικό χάρτη του Δήμου.

3.    Στοχευμένες παρεμβάσεις υποδομής σε κάθε χωριό, ιεραρχώντας τις ανάγκες τους σε αρμονική συνεργασία με τον πρόεδρο και το τοπικό συμβούλιο.
Οι τοπικοί παράγοντες γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα τις άμεσες προτεραιότητες του κάθε οικισμού – και τις ανάγκες των κατοίκων του. Εμείς ακούμε προσεκτικά… και αξιολογούμε τις προτάσεις μαζί τους.


ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ ΕΡΓΑ

Ανάμεσα στα έργα που αποτελούν προτεραιότητά μας στις περιοχές των πρ. Δήμων Άριος – Θουρίας – Αρφαρών, ενδεικτικά αναφέρουμε:

•    Την αρχαία Θουρία και την εξασφάλιση της προσβασιμότητας.

•    Τους θαλαμωτούς τάφους στα Ελληνικά και την δημιουργία πρόσβασης.

•    Την αναστήλωση των Ρωμαϊκών Λουτρών στη Θουρία.

•    Την αποκατάσταση των Σιδηροδρομικών Σταθμών σε Ασπρόχωμα, Θουρία, Άρι κ.λπ.

•    Την αξιοποίηση του εξαιρετικού πάρκου στο Πήδημα, που σήμερα είναι σχεδόν ερημικό.

•    Την αξιοποίηση του εξαιρετικού πάρκου στις πηγές του Αγίου Φλώρου, που στην παρούσα του κατάσταση δυστυχώς απέχει από το να δικαιολογεί τα χρήματα που δαπανήθηκαν για την ανάπλαση – και δεν αξιοποιείται προς όφελος των κατοίκων και της περιοχής.

Σημαντικό ρόλο στην αξιοποίηση και ανάδειξη των πάρκων θα έχει η τακτική διοργάνωση εκδηλώσεων: Συναυλίες, πολιτιστικές βραδιές, μεγάλες εκδηλώσεις, μπορούν να διοργανώνονται και εκεί, αντί αποκλειστικά μέσα στην Καλαμάτα. Και μάλιστα όχι μόνο το καλοκαίρι – αλλά ανάλογα με το είδος και την περίπτωση, καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.

 

ΟΔΙΚΗ ΚΑΙ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ - ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ

Στην προσπάθεια για άνοιγμα του ενιαίου Δήμου Καλαμάτας προς τα δυτικά, περιλαμβάνεται επίσης:

Η μετατροπή της παλιάς Εθνικής Οδού σε αστικό άξονα, με πεζόδρομο και ποδηλατόδρομο.
Ο δρόμος αυτός θα αξιοποιηθεί επιτέλους και θα εξυπηρετεί και τις 4 ροές κινητικότητας (ΑΜΕΑ, ΠΕΖΟΙ, ΠΟΔΗΛΑΤΑ, ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ). 

Η τακτική συγκοινωνιακή σύνδεση Καλαμάτας – πρώην Δήμων: 
με λεωφορείο, αλλά πιθανότατα και με τρένο. 

Ο Δήμος Καλαμάτας μπορεί πραγματικά να γίνει ισάξιος των ωραιότερων και πιο επιτυχημένων ευρωπαϊκών Δήμων – οι οποίοι, ακριβώς, «ενοποιούν» το κέντρο τους με την ευρύτερη περιφέρειά τους.

Ο Δήμος Καλαμάτας έχει όλες τις προϋποθέσεις για να γίνει ένας τέτοιος ευρωπαϊκός Δήμος! Ευρωπαϊκός στα εισοδήματα, ευρωπαϊκός στην ποιότητα ζωής, ευρωπαϊκός στις ευκαιρίες και την κινητικότητα ΟΛΩΝ των δημοτών του. 

Αρκετά, και αδικαιολόγητα, έχει καθυστερήσει σε αυτόν τον τομέα! Κι αυτή η καθυστέρηση κοστίζει τελικά ακριβά – τόσο στο κέντρο (υψηλά ενοίκια, μποτιλιαρίσματα, στάθμευση), όσο και στην περιφέρεια του Δήμου (εγκατάλειψη, μείωση πληθυσμού, μαρασμός, μείωση των παραγωγικών δραστηριοτήτων).

Εν τω μεταξύ, χάρη στην εγγύτητα με το Αεροδρόμιο, περιοχές της Θουρίας, του Άριος και των Αρφαρών μπορούν και πρέπει να συμμετέχουν πιο ενεργά στην τουριστική ανάπτυξη, συνεισφέροντας σε τουριστικά καταλύματα με την αξιοποίηση του οικιστικού τους αποθέματος και -σταδιακά- με νέες επενδύσεις στον τομέα αυτό.

Εμείς οραματιζόμαστε και σχεδιάζουμε έναν πραγματικά ενιαίο Δήμο, όπου η κάθε περιοχή συνδέεται οργανικά με τις υπόλοιπες, αυξάνοντας το συνολικό όφελος και μειώνοντας τις απώλειες για ΟΛΟΥΣ τους δημότες!


ΑΞΟΝΑΣ 4:

 ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΝΕΔΟΝΤΑ 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΑΝΑΖΩΟΓΟΝΝΗΣΗ» ΓΙΑ ΤΑ ΧΩΡΙΑ ΤΟΥ ΤΑΫΓΕΤΟΥ

ΜΟΝΤΕΛΟ «ΑΝΟΙΧΤΩΝ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΩΝ» ΣΤΟΥΣ ΟΙΚΙΣΜΟΥΣ


Στο φαράγγι του Νέδοντα (περιοχή «Natura 2005»), που ξεκινάει στα βόρεια του πολεοδομικού ιστού της Καλαμάτας, προβλέπεται από το ΓΠΣ η δημιουργία Περιβαλλοντικού (Περιοχή Π.ΝΕΔ. βάσει ΓΠΣ). Πρόκειται για μια εξαιρετική περιαστική έκταση αναψυχής και επαφής με τη φύση. Πρόκειται όμως και για μια παλιά και πονεμένη ιστορία! 

Το Περιβαλλοντικό Πάρκο του Νέδοντα στα λόγια πολλοί το «αγάπησαν»… Έργα σχετικά πολλοί εξήγγειλαν… Αλλά στην πράξη, τίποτα απολύτως δεν έχει γίνει, όλα αυτά τα χρόνια! Για την «Καλαμάτα_Μετά» όμως, το Περιβαλλοντικό Πάρκο του Νέδοντα αποτελεί δηλωμένο βασικό άξονα ανάπτυξης – σε άμεση σύνδεση με το πρόγραμμά μας για την αναζωογόννηση του Ταϋγέτου και των ορεινών μας χωριών.


ΦΥΣΙΚΗ «ΠΥΛΗ» ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΒΟΥΝΟ

Για τη δημιουργία του Περιβαλλοντικού Πάρκου στο φαράγγι του Νέδοντα, επιβάλλεται καταρχάς η εξυγίανση της περιοχής – κυρίως με:

•    Την απομάκρυνση και μετεγκατάσταση των συνεργείων Δήμου – ΔΕΥΑΚ.

•    Τη διευθέτηση της κοίτης του ποταμού με φυσικά υλικά (συρματοκιβώτια με φυσικούς λίθους, ξύλα κ.λπ.), από την οδό Σπάρτης μέχρι το παλιό λατομείο Μπάκα. 

•    Τη φύτευση των παραποτάμιων ζωνών με υψηλό πράσινο.

•    Τη γενική διαμόρφωση της περιοχής και τη δημιουργία χώρων αναψυχής και διημέρευσης, αθλητισμού κ.λπ.

•    Την αποκατάσταση της Μαραθόλακκας.
Με τον τρόπο αυτό, εκτός από χώρος αναψυχής για τους πολίτες, το Περιβαλλοντικό Πάρκο θα λειτουργεί και ως μια ιδανική «πύλη» προς τον Ταΰγετο: Θα συνδέει το Ιστορικό Κέντρο της Καλαμάτας με τις υπώρειες του Ταϋγέτου, μέσω μιας παραποτάμιας πορείας μέσα στη φύση. 

Αυτό θα αποτελεί ένα ξεχωριστό φαινόμενο στον ελλαδικό αστικό χώρο. Το Περιβαλλοντικό Πάρκο του Νέδοντα θα είναι ταυτόχρονα το όριο του αστικού τοπίου της Καλαμάτας – σηματοδοτώντας τη μετάβαση στη φύση μέσω της εισόδου του φαραγγιού. Η διαδρομή από εκεί μέχρι τη θέση Λαγού Χάνι, μήκους 9 χλμ., διέρχεται μέσα από πλατάνια, νερά, απόκρημνα κατακόρυφα βράχια… και συναντάει τα πανύψηλα πέτρινα φράγματα των αρχών του 20ού αιώνα. 


4 ΠΡΟΣΘΕΤΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΕΡΓΑ

1.    Στο Περιβαλλοντικό Πάρκο και στο χώρο ανατολικά του Νέδοντα, έχει χωροθετηθεί το νέο κοιμητήριο της Καλαμάτας που πρέπει άμεσα να ιδρυθεί, προκειμένου να αποσυμφορηθεί το υφιστάμενο που έχει φθάσει στα όριά του. 
ΟΜΩΣ: το νέο κοιμητήριο θα μπορούσε να δημιουργηθεί εξαρχής με διαφορετικούς όρους:
α) με πολλές φυτεύσεις και πράσινο, 
β) με σχετικό περιορισμό του μαρμάρου, όπως για παράδειγμα στα αμερικανικά-βρετανικά κοιμητήρια. 
Έτσι, ο χώρος θα αποπνέει τη δέουσα πνευματική γαλήνη, μαζί με τον απαραίτητο σεβασμό στη μνήμη των νεκρών μας και, ταυτόχρονα, στη φύση που τους αγκαλιάζει.

2.    Θεωρούμε ότι η μεγάλη γέφυρα του Νέδοντα προσφέρεται για μια εντυπωσιακή εικαστική παρέμβαση, ώστε να καταστεί ισχυρό τοπόσημο της Καλαμάτας. 
Αυτό θα επιτρέψει στη γέφυρα να ενταχθεί αρμονικά και με εντυπωσιακό τρόπο στο Πάρκο του Νέδοντα – ενώ θα έλκει τα βλέμματα και τις κάμερες των επισκεπτών: άλλη μια ευκαιρία πρωτότυπης δράσης και προβολής, για την πόλη και την ευρύτερη περιοχή.

3.    Η κατασκευή ενός μικρού φράγματος στη θέση Λιθωμένο Φίδι (στο πλαίσιο και της αντιπλημμυρικής θωράκισης της Καλαμάτας) θα αποφέρει πολλαπλές ωφέλειες: 
α) Θα εξασφαλίσει στην πόλη δωρεάν νερό για άρδευση των κοινόχρηστων χώρων.
β) Θα εμπλουτίσει τον υπόγειο υδροφόρο ορίζοντα.
γ) Θα δημιουργήσει έναν νέο βιότοπο στην περιοχή.

4.    Χρειάζεται να μελετηθεί μια νέα χάραξη δρόμου που θα συνδέει την πόλη με τη Μονή Βελανιδιάς, η οποία στέκει επιβλητική και ανακαινισμένη σε ένα προνομιακό τοπίο.
Πρέπει να διερευνηθούν σοβαρά, επιτέλους, τρόποι για την ανάδειξη και την αύξησης της επισκεψιμότητας στη Μονή Βελανιδιάς. Στο πλαίσιο αυτό είναι απαραίτητη μια νέα πρόσβαση – ενώ το υπάρχον μαγευτικό αλλά στενό μονοπάτι μπορεί να εξυπηρετεί ως πεζοπορική διαδρομή και δρόμος ήπιας κινητικότητας.

Εν ολίγοις, η δημιουργία του Περιβαλλοντικού Πάρκου του Νέδοντα θα δώσει μια τεράστια ανάσα στην πόλη και θα αποβεί πολλαπλά χρήσιμη: περιβαλλοντικά, αισθητικά, από άποψη αναψυχής, οικολογίας, αλλά και οικονομίας! Θα αναδείξει επιτέλους το φαράγγι του Νέδοντα στους πρόποδες του βουνού: ένα πολύτιμο πλεονέκτημα της Καλαμάτας, το οποίο παραμένει επί τόσα χρόνια αναξιοποίητο. 


ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΑΝΑΖΩΟΓΟΝΝΗΣΗ» ΤΑΫΓΕΤΟΥ 

Τα μονοπάτια και οι πεζοπορικές διαδρομές στην περιοχή του βουνού είναι ένα ακόμη αναξιοποίητο πλεονέκτημα του Δήμου Καλαμάτας – καθώς υπάρχει μεγάλη ζήτηση για τέτοιου είδους τουρισμό και δραστηριότητες. Θα πρέπει λοιπόν να μπούμε κι εμείς με αξιώσεις στον ευρωπαϊκό χάρη ορεινού τουρισμού. Ως παράδειγμα αναφέρουμε ενδεικτικά τις διαδρομές: α) Καρβέλι – Κάτω Καρβέλι – Μενινά – Καλαμάτα και β) Βελανιδιά – Λαγού Χάνι – Χωριά Αλαγονίας.

Το φαράγγι συνδέει λοιπόν και τις πεζοπορικές διαδρομές του Πάρκου με την ομάδα των παραδοσιακών χωριών και τις αγροτουριστικές τους δραστηριότητες. Εκεί ακριβώς «κουμπώνει» το πρόγραμμά μας με τίτλο «Αναζωογόνηση» – το οποίο οραματίζεται να δώσει νέα ζωή στους ορεινούς οικισμών του Ταϋγέτου, οι οποίοι φθίνουν πληθυσμιακά, κοινωνικά και οικιστικά. Και θα το κάνει με τρόπο βιώσιμο και αειφορικό.

Το πρόγραμμα «Αναζωογόνηση» επιδιώκει:
o    Να επαναπροσδιορίσει τη φυσιογνωμία των οικισμών, ενισχύοντας τον παραδοσιακό και γραφικό τους χαρακτήρα 
o    Να προχωρήσει στη φυσική ανάπλασή τους – με βιοκλιματική αποκατάσταση των κτισμάτων και του δημόσιου χώρου.
o    Να αναβαθμίσει και να επεκτείνει τα ψηφιακά τους μέσα και εφαρμογές (π.χ. γρήγορο Ίντερνετ). 
o    Να εξασφαλίσει την οδική τους σύνδεση.
o    Να ενισχύσει τη συγκοινωνιακή τους διασύνδεση, τόσο μεταξύ τους όσο και με την Καλαμάτα.
o    Να εμπλουτίσει τις παροχές προς τον πολίτη-κάτοικο του ορεινού χωριού.

Με όλα τα παραπάνω μέσα, το πρόγραμμα «Αναζωογόνηση» φιλοδοξεί:
o    Να κρατήσει περισσότερους ντόπιους στον τόπο τους. 
o    Να προσελκύσει επισκέπτες και νέους μόνιμους ή περιοδικούς κατοίκους (ανθρώπους που κατάγονται από εκεί, συνταξιούχους από την Ελλάδα, την Ευρώπη και τον κόσμο, ψηφιακούς νομάδες, νέους εργάτες, επιχειρηματίες κ.ά.).
o    Να βάλει τους οικισμούς του Ταϋγέτου στο χάρτη των τουριστικών προορισμών της ευρύτερης περιοχής.

Στόχος μας είναι η ανάδειξη της ορεινής περιοχής του Δήμου Καλαμάτας ως αειφόρου τουριστικού - πολιτιστικού - φυσιολατρικού προορισμού. Επαναλαμβάνουμε ότι υπάρχει παγκοσμίως ευρύ κοινό για τους ορεινούς προορισμούς, για τη διαμονή ή τις διακοπές στο βουνό. Πόσο μάλλον σε μια τόσο κοντινή απόσταση από την πόλη, αλλά και από τη θάλασσα – και με τόσο οικονομικούς όρους! 

Θα πρέπει όμως και ο προορισμός να πληροί ορισμένες προϋποθέσεις. Με το πρόγραμμά μας αναμένεται: 
α) η βελτίωση των υποδομών (προσβασιμότητα και ποιότητα δημόσιου χώρου, υπηρεσίες υγείας και πρόνοιας, συνθήκες εργασιακής ασφάλειας με σταθερό και γρήγορο ίντερνετ, ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων κ.ά.) 
και β) η ανάδειξη ποικίλων διαδρομών και τοποθεσιών.

Με αυτές τις συγκεκριμένες προκείμενες και στόχους, θα εκπονηθεί στο συντομότερο δυνατό χρονικό διάστημα η αναγκαία Μελέτη Στρατηγικού Σχεδιασμού για το πρόγραμμα, που θα περιλαμβάνει Business Plan αλλά και διερεύνηση των Πηγών Χρηματοδότησης.


ΧΩΡΙΑ ΑΛΑΓΟΝΙΑΣ: ΕΝΑ «ΑΝΟΙΧΤΟ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ»

Συμπληρωματικά στο Πρόγραμμα «Αναζωογόνηση», καταθέτουμε και την πρότασή μας για μια μελέτη ήπιας τουριστικής ανάπτυξης των χωριών του Ταϋγέτου. Έχουμε κατά νου ένα σύγχρονο μοντέλο φιλοξενίας που αξιοποιεί το υπάρχον οικιστικό-κτιριακό απόθεμα των χωριών και προσφέρει στους επισκέπτες μια αυθεντική εμπειρία διαμονής στον τόπο. Με τον τρόπο αυτό, ταυτόχρονα, προσφέρει εισόδημα στην κοινότητα, αναδεικνύει τις παραδόσεις και τον τρόπο ζωής της, ενώ τη βοηθά να ξαναζωντανέψει!

Ο Δήμος οφείλει μετά από μελέτη των δεδομένων να απευθύνει μια πρόσκληση σε ευήκοα επιχειρηματικά ώτα της Ελλάδας και του εξωτερικού, παρέχοντας συγχρόνως το πλαίσιο και τις υποδομές που θα διευκολύνουν τις επενδύσεις.

Το «Ανοιχτό Ξενοδοχείο» (ή «διασκορπισμένο» ή «διάσπαρτο» ή «εικονικό ξενοδοχείο») διευθύνεται από έναν ιδιοκτήτη και παρέχει κανονικές ξενοδοχειακές υπηρεσίες. Όμως τα δωμάτιά του είναι κατανεμημένα σε διάφορα κτίρια, σε ένα υφιστάμενο χωριό. Η μονάδα περιλαμβάνει έναν κεντρικό χώρο υποδοχής, ενώ συνήθως προσφέρει και φαγητό. Πάνω απ’ όλα όμως, προσφέρει την εμπειρία ένταξης σε μια πραγματική κοινότητα, ώστε οι επισκέπτες να αισθάνονται μέρος της τοπικής ζωής…

Η επιχείρηση αυτή εξ ορισμού συμβάλλει στην αναγέννηση ενός χωριού, αναπτύσσοντας συναισθηματικό δεσμό με την κοινότητα. Και αποτελεί ευκαιρία, καθώς τα τελευταία χρόνια οι τουρίστες ενδιαφέρονται όλο και περισσότερο να ανακαλύψουν την αυθεντικότητα ενός προορισμού. Σε ένα «Ανοιχτό ξενοδοχείο», ο επισκέπτης μπορεί να ζήσει για λίγο ή για περισσότερο όπως οι ντόπιοι – και να συμμετάσχει στις τοπικές παραδόσεις και την κουλτούρα της περιοχής.


ΑΞΙΟΠΟΙΟΥΜΕ Ο,ΤΙ ΗΔΗ ΕΧΟΥΜΕ!

Ενδιαφέροντα παραδείγματα «Ανοιχτών ξενοδοχείων» μας προσφέρει η γειτονική Ιταλία (βλ. Albergo diffuso), αλλά και άλλες χώρες όπως η Ελβετία ή η Κροατία. Τα «Ανοιχτά ξενοδοχεία» συνήθως εγκαθίστανται σε περιοχές έξω από το κύριο τουριστικό ρεύμα. Και στη δική μας περίπτωση λοιπόν, του Ταϋγέτου, το μοντέλο αυτό έχει πολλά πλεονεκτήματα, καθώς:

Απαντά σε προβλήματα εγκατάλειψης του οικιστικού αποθέματος και ορίζει τη βάση για μια νέα ανάπτυξη των οικισμών που σήμερα παρακμάζουν.

Ανανεώνει το παραδοσιακό τουριστικό μοντέλο της Ελλάδας, με εναλλακτικές και σύγχρονες μορφές τουρισμού.

Αντιμετωπίζει το «τοπικό» και το «αυθεντικό» με νέο τρόπο – ενώ ταυτόχρονα ενισχύει τις τοπικές κοινότητες, είναι βιώσιμο, και βασίζεται στο DNA φιλοξενίας που υπάρχει σε μεγάλο βαθμό στην περιοχή μας!

Συνάδει απόλυτα με τις κατευθύνσεις της ΕΕ για αναπλάσεις, ενίσχυση της τοπικότητας και βιώσιμη ανάπτυξη.

Απαντά με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα σε νέες ανάγκες που διαμορφώθηκαν τα τελευταία χρόνια και ενισχύθηκαν στην περίοδο της πανδημίας (ατομικός σχεδιασμός του ταξιδιού, ανεξαρτησία στη διαμονή και τις εξερευνήσεις κ.ά.), σε σχέση με τη μαζικότητα του παραδοσιακού μοντέλου τουρισμού.


ΜΙΑ ΕΦΙΚΤΗ ΛΥΣΗ

Η Πρόταση δημιουργίας «Ανοιχτού Ξενοδοχείου» στη περιοχή του Ταϋγέτου, δηλαδή στα χωριά της Αλαγονίας, είναι αφενός απαραίτητη και αφετέρου εφικτή – για τους εξής λόγους:

1.    Υπάρχει άμεση ανάγκη για αναστροφή της φθίνουσας πορείας των χωριών (όπως δείχνουν τα στοιχεία για τον πληθυσμό και τον ενεργό πληθυσμό). Η ανάγκη αυτή έχει γίνει επείγουσα ήδη από τις καταστροφικές πυρκαγιές του 2007 και μετά.

2.    Η περιοχή των χωριών του Ταϋγέτου διατηρεί ακόμη τον «αυθεντικό» ημιορεινό αγροτικό χαρακτήρα της, διαθέτοντας παράλληλα:

i. Πολλούς ενεργούς οικισμούς με άφθονο κτιριακό δυναμικό (εγκαταλελειμμένο μεν, αξιοποιήσιμο δε) με «παραδοσιακή» κυρίως αρχιτεκτονική. Κορυφαία παραδείγματα, το Τουριστικό Ταϋγέτου ή το πρώην Δημοτικό Σχολείο Αλαγονίας.

ii. Εγγύτητα στο αστικό κέντρο της Καλαμάτας. Από μελέτες γνωρίζουμε ότι η εγγύτητα σε ένα αστικό κέντρο διασφαλίζει την άμεση βιωσιμότητα ενός «Ανοιχτού Ξενοδοχείου»).

iii. Αξιοποιημένους και αξιοποιήσιμους φυσικούς και πολιτιστικούς προορισμούς, μονοπάτια και δραστηριότητες.

iv. Ευκαιρίες ενισχυτικής χρηματοδότησης, που προκύπτουν όχι μόνο από την Προγραμματική Περίοδο 2021-27, αλλά και από το Πρόγραμμα Ο.Χ.Ε. Ταϋγέτου.

v. Τουριστικές υποδομές και δράσεις που ήδη λειτουργούν στην περιοχή και αναμένεται να δώσουν νέα ώθηση στην τουριστική της ανάπτυξη. Ας αξιοποιήσουμε περαιτέρω την πολύτιμη «μαγιά» που προσφέρουν το νέο ξενοδοχείο στην Αρτεμισία, τα Ξύλινα Σπιτάκια στην Αλαγονία, αλλά και μια σειρά μεμονωμένα καταλύματα που δημιουργήθηκαν με τα ΟΠΑΑΧ.

Από τον νέο Δήμο Καλαμάτας και την αυριανή δημοτική αρχή, χρειάζεται μια συντονισμένη ώθηση των σχετικών επενδύσεων (και η προσφορά του κατάλληλου υποβάθρου υποδομών), ώστε οι πρωτοβουλίες αυτές να πυκνώσουν, προσφέροντας πολλαπλασιαστικά οφέλη στα χωριά και τους ανθρώπους τους.-