ΓΙΑ ΤΟ ΣΗΜΕΡΑ ΚΑΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ…
Απαντάμε σε πραγματικές ανάγκες!
#kalamata_meta
ΚΑΛΑΜΑΤΑ ΜΕΤΑ

Στο πλαίσιο της δημόσιας συζήτησης και των προβληματισμών που διατυπώνονται στη μελέτη των αντιπλημμυρικών έργων τα οποία προτείνει η εταιρεία «Μορέας», στη συνέχεια των όσων ανέπτυξα στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Καλαμάτας (8/7/2022), καταθέτω μια σειρά παρατηρήσεων που θεωρώ σημαντικές και οι οποίες δεν συζητήθηκαν επαρκώς, μιας και τη συζήτηση τη μονοπώλησε κυρίως ο Νέδοντας. 

Συγκεκριμένα:
1.    Άγιος Φλώρος: Τι θα γίνει με τη σιδηροδρομική γέφυρα; Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς του «Μορέα» (στην ανταλλαγή εγγράφων μεταξύ «Μορέα» και ΟΣΕ) αυτή ήταν η αιτία και το εμπόδιο που προκάλεσε την πλημμύρα στην περιοχή αυτή το 2016
2.    Αεροδρόμιο Καλαμάτας: Πώς αντιμετωπίζεται η αντιπλημμυρική προστασία του Αεροδρομίου και της οδού Ασπροχώματος-Μεσσήνης που πλημμύρισε το 2016;
3.    Θουρία: Καμία πρόβλεψη στην μελέτη «Μορέα» για την περιοχή της Θουρίας όπου υπερχύλισε ο Ξερίλας και το ρέμα Αγ. Θεοδώρων.
4.    Περιοχή Ασπροχώματος: Τι προβλέπεται για το ρέμα-δρόμο δίπλα στον υποσταθμό της ΔΕΗ, που το 2016 πλημμύρισε την κατάντι περιοχή Αντικαλάμου, ΤΕΙ κ.λπ.;
5.    Ρέμα στον κόμβο του «Καρέλια»: Καμία πρόβλεψη δεν υπάρχει στην μελέτη γι’ αυτό το ρέμα που περνάει δίπλα στο ΒΙΟΠΑ και συχνά πλημμυρίζει.
6.    Ρέμα Βαθιά Λαγγάδα: Το τεχνικό που υπάρχει (κλειστός αγωγός) και διασχίζει το Δυτικό Κέντρο και τον οικισμό εργατικών κατοικιών Αγίας Τριάδας επαρκεί;
Ερευνήθηκε αν τα ρέματα Ελαφογκρέμι και Αγίων Αναργύρων μπορούν να πέσουν στη Βαθιά Λαγγάδα αντί να πέσουν στον Καραμπογιά και στη συνέχεια στον Νέδοντα;
7.    Οδός Γλαύκου, Μπακογιάννη, Φραγκοπήγαδο: η μελέτη του «Μορέα» δεν προβλέπει τίποτα για αυτή την περιοχή, θεωρώντας ότι αφού τα νερά της ανάντι περιοχής θα κατευθυνθούν στον Νέδοντα, δεν χρειάζεται άλλη παρέμβαση!
Το τεχνικό των σιδηροδρομικών γραμμών στον Άγιο Δημήτριο Κοκορόγιαννη που έφραξε και πλημμύρισε την περιοχή το 2016 δεν χρειάζεται καμία βελτίωση;
8.    Νέδοντας: 
Α) δεν έχει προβλεφθεί τίποτα (ούτε οριοθέτηση ούτε στοιχειώδης διευθέτηση κ.λπ.) από τη γέφυρα οδού Σπάρτης έως πρώην Λατομείο Μπάκα. Το έργο αυτό είναι απαραίτητο από υδραυλικής απόψεως και ιδιαίτερα οικολογικό και αναπτυξιακό, για την αξιοποίηση του Περιβαλλοντικού Πάρκου του Νέδοντα.
Β) Αν ξεσκεπαστεί το τμήμα του Νέδοντα από γέφυρα «Πάνθεον» έως γέφυρα οδού Κιλκίς, ποιος εγγυάται ότι θα δοθεί έγκριση για να ξανασκεπαστεί, όταν οι οδηγίες του νόμου για την οριοθέτηση και διευθέτηση των ρεμάτων δεν το επιτρέπουν;
Το ίδιο ερώτημα βέβαια αφορά και τον Καραμπογιά, αφού ένα μεγάλο τμήμα προτείνεται κλειστό. Για το ανοικτό δε τμήμα απαιτείται εξασφάλιση παράπλευρης οδού συντήρησης του ρέματος, οπότε χρειάζονται και απαλλοτριώσεις!
Γ) Ο κ. Δήμαρχος ζήτησε από τον «Μορέα» τη δημιουργία περισσότερων θέσεων στάθμευσης πάνω στον Νέδοντα! Πώς θα γίνει αυτό αφού περαιτέρω κάλυψη του ρέματος δεν αδειοδοτείται;
9. Ρέμα Ρίζος: Δεν προβλέπεται τίποτα . Το ρέμα αυτό διασχίζει τα Γιαννιτσάνικα (Κατσαμπανέικα) και όταν φουσκώσει πλημμυρίζει την περιοχή του Δημοτικού Σταδίου στην Παραλία και τον συνοικισμό Νικηταρά.
10. Δεν προβλέπεται τίποτα για την έλλειψη εσωτερικών δικτύων συλλογής ομβρίων και διοχέτευσης στη θάλασσα – με κυριότερο το έργο της οδού Ευριπίδου, Ακρίτα, Ναυαρίνου. Η έλλειψη αυτού του σοβαρού έργου είναι η αιτία που πλημμυρίζει οι οδοί Φαρών, Κρήτης, Ακρίτα και η Παραλία γενικότερα, ακόμη και με μικρής έντασης βροχοπτώσεις.

Εμείς προτείνουμε συνδυασμό έργων ανάσχεσης, μερικής αποταμίευσης και αξιοποίησης των νερών της κύριας λεκάνης απορροής (του Νέδοντα) με την κατασκευή δύο μικρών σχετικά φραγμάτων (ένα στο λατομείο Μπάκα και το άλλο στους 5 δρόμους ή βορειότερα, όπου κριθεί από τη μελέτη που θα γίνει) και Βελτίωση της παροχετευτικότητας του Νέδοντα με την κατασκευή των απαραίτητων έργων σε πολύ μικρότερη κλίμακα.

Αυτή η λύση θα δώσει τη δυνατότητα εξοικονόμησης των απαραίτητων πόρων για την επίλυση και των υπολοίπων προβλημάτων που υπάρχουν στην ευρύτερη περιοχή.

ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΖΑΜΟΥΡΑΝΗΣ
Πολιτικός Μηχανικός